четвртак, 1. јул 2010.

Evelyn Evelyn (prikaz albuma)


-->Evelyn Evelyn, ’’Evelyn Evelyn’’, 2010 (http://www.discogs.com/Evelyn-Evelyn-Evelyn-Evelyn/release/2201039)
Zamislite album benda koji ostavlja utisak ’’kao da su ga snimile The Andrews Sisters da su odrasle u cirkusu slušajući new wave muziku’’. To je opis projekta sijamskih bliznakinja Eve & Lyn Neville čiji je prvi album izašao 30-og marta ove godine, nakon nekoliko godina najavljivanja i reklamiranja na myspace-u.

I pored pokušaja da se održi mit i varka o pravim autorima koji stoje iza projekta, bez ikakvih teškoća će se saznati da su potpisnici projekta Amanda Palmer (http://www.amandapalmer.net), pijanistkinja, kompozitorka, pevačica i tekstopisac benda The Dresden Dolls (http://www.dresdendolls.com) iz Bostona, i Džejson Vibli (http://www.jasonwebley.com), harmonikaš, pijanista, pevač i nekada ulični muzičar iz Sijetla. Njih dvoje su ovaj konceptualni projekat započeli 2007. godine objavivši demo snimke ’’Elephant Elephant’’ (http://www.jasonwebley.com/music_elephant.html), opisavši sebe kao prijatelje, saradnike i promotere sestara Evelyn koji su pomogli da one izađu iz anonimnosti nakon što su ih ’’otkrili’’ na društvenoj mreži Myspace (http://www.myspace.com/evelynevelyn).

Muzika, teme i vizuelni identitet stilski prate čitav pokret oživljavanja kabarea i cirkuske muzike u poslednjih dvadeset godina prilično mešovitih bendova i uticaja: od The Tiger Lillies (http://www.tigerlillies.com) preko Circus Contraption (http://www.circuscontraption.com) i već spomenutih The Dresden Dolls (Amanda je skovala izraz ’’Brehtijanski pank kabare’’ ne bi li dala adekvatan opis muzike iza koje stoje ona i Brian Viglione), sa uticajima vodvilja, kabarea Vajmarske republike, ranog gotika i panka (circus punk, punk/dark cabaret (više na: http://en.wikipedia.org/wiki/Dark_cabaret)).

Album je konceptualnog karaktera i može se podeliti u 2 segmenta. Prvi čine tri pesme-recitala (The Tragic Events of September) u kojima sestre Evelyn opisuju svoju tragičnu sudbinu od rođenja do sadašnjice u pratnji muzike u pozadini i raznim zvucima i glasovima koji ilustruju događaje i karaktere priče. Drugi segment su pesme koje se nalaze pre, između i posle ove tri pesme, ilustrujući ono što je opisano u priči. Stilski variraju, od kabarea (’’Evelyn Evelyn’’, ’’Sandy Fishnets’’), cirkuske muzike (’’A Campaign of Shock and Awe’’, ’’Elephant Elephant’’), preko isčašene horor filmske teme (’’Chicken Man’’), folk/kantri akustičnih (’’You Only Want Me ’Cause You Want My Sister’’, ’’Have You Seen My Sister Evelyn?’’, ’’Love Will Tear Us Apart’’), do retro synth pop pesme osamdesetih (’’My Space’’).

Sijamske bliznakinje od rođenja su bačene u surov život horor priča crne hronike Amerike, eksploatisane u cirkusu, u klimi religioznih fanatika karakterističnih za southern gothic, dok zadržavaju jedno infantilno ponašanje i pristup svetu. Glasovi postaju čas infantilni, razigrani i zbunjeni događajima oko sebe fiktivnih sestara Evelyn, čas ozbiljan, mračan opis njihovog života od strane Amande i Džejsona. U pesmama poput "You Only Want Me 'Cause You Want My Sister" i ’’Love Will Tear Us Apart’’ (obrada Joy Division) Amanda i Džejson se poigravaju dvosmislenim značenjima prisnosti, razdvajanja i oslonca.
Evelyn Evelyn vas mogu očarati svojom bizarnošću, ali iz istog razloga i odbiti. Amanda je primila brojne kritike od strane feministkinja, osoba sa posebnim potrebama i svojih fanova, da su se ona i Džejson ’’poigrali’’ ozbiljnom temom rabeći je za svoju umetnost. S druge strane, veliki broj ljudi iznosi stav da nisu uvređenim njihovim projektom, da im je album interesantan i da im omogućava da se empatišu sa sestrama Evelyn. Slika koju nudi album Evelyn Evelyn možda preslikava stereotipe (doduše u svojoj skoro pa nadrealnoj formi) koji se lepe za ’’freaks of nature’’, ali ih opisuje u svojoj nimalo ulepšanoj verziji (religiozni fanatizam, eksploatacija dece i životinja u cirkusu, ubistvo, prostitucija). Time što su na početku života ispale iz okvira javnog i institucionalizovanog života (’’normalnog’’), otvara se druga strana koja postoji ali nije toliko vidljiva: svet bezakonja i margina. Album nudi mogućnost ne poistovećenja (koje je skoro nemoguće) već uvid i razumevanje života fiktivnih sestara, mada se projektu može zameriti ambivalentnost - ozbiljniji kritički osvrt koji je izostao u ovoj maštovitoj priči (ali, da li je na kraju krajeva i potreban u njihovoj umetničkoj viziji?). Ton je dečji i razdragan, mračan i tragičan. Moglo bi se dodati, nekima čak i degutantan.

Amanda i Džejson nastavljaju da se ophode prema svom projektu i dalje kao pružanje podrške mladim kreativnim muzičkim talentima – alter egoima Evelyn Evelyn – dok, zajedno sa Sxip Shirey (http://www.sxipshirey.com) (članom Luminiscent Orchestrii), ovog proleća promovišu debitantsko ostvarenje turnejom po Severnoj Americi i Zapadnoj Evropi. Da li će album, kao i priča o sestrama Evelyn, imati nastavak, zavisiće od dalje šizofrene inspiracije njegovih tvoraca. U svakom slučaju, jako interesantno ostvarenje + pesma koja je možda najbolje opisala neurotično bivstvovanje i online život na Myspace-u:

And you can’t always want what you get,
When you’re looking for love,
In a cafe on the internet.
You want somewhere to hide,
Where everyone can find you.
You join hands with the world and say,
“I just want my space.”
Više o frci koju je izazvao album i artikulaciji prezentacije na Amandinom blogu: http://blog.amandapalmer.net/

Živi nastupi:



Amanda Palmer i Džejson Vibli o bendu: