уторак, 11. јануар 2011.

Brus Sterling o kiber/stimpanku

Utisici sa tribine:



"Čudna deca kiberpanka"
Ponedeljak, 10. januar - Sala na I spratu Doma omladine Beograd u 19:00
Tribina Društva ljubitelja fantastike "Lazar Komarčić" Govore: Žarko Milićević, Bojan Butković
Pojava kiberpanka (cyberpunk) kao književnog žanra ali i (sub)kulturnog umetničkog pokreta tokom osamdesetih je poprilično ustalasala vode naučne fantastike. Danas se može diferencirati nekoliko sličnih pokreta, pred kojima trenutno ubedljivo prednjači steampunk, a osnovni nosilac je često (retro)futuristička estetika. Tema tribine su: cyberpunk, steampunk, atompunk, dieselpunk, i čudnije sorte poput elfpunka, splatterpunka, i još neki "ne-punkovi".


Ambiciozno i neformalno zamišljena, ostala bi jako neinformativna (kako za ''znalce'', tako i za ''iskusne'') da u publici nije bio (nenajavljeno) Brus Sterling koji se u jednom trenutku prihvatio mikrofona i ''držao pikslu''. Pričao je o:
- deci kiberpanka tj. o deci pisaca cyberpunk žanra koja se danas svi bave internet tehnologijom, programiranju itd. a niko ne prati stope svojih očeva
- o tome kako se pisci kiberpanka sada bave svim i svačim: Gibson koji dizajnira 'dizelpank' odeću za neke japanske proizvođaće (Buzz Rickson X), on koji predaje u Švajcarskoj industrijski dizajn na odseku postmodernih studija (ili tako nešto)
- poredi steampunk sa goth(ic)-om kao žanrom, tj. da nije toliko literarno zasnovan već da je mahom vizuelni identitet, moda, stajling itd, navodeći da je većina steampunk-a zasnovana na izgledu i na transformaciji današnje tehnike u stilu viktorijanske ere, kao nekakav retro futurizam (ili futuristički retro)
- govori za roman Difference engine (koji je pisao sa Gibsonijem) da je poenta knjige ne u XIX veku već u korišćenju kompjutera
- spominje recepciju kiberpanka u svetu: u Poljskoj (gde vlada žanr biopank – biogenetika), Brazilu (tupinpank ili tako nešto), Južnoj Africi (što je za njega samo urbana fantazija a ne kiberpank). Govori da je u državama komunističkog bloka žanr dobio drugačije oblike zbog društvene realnosti u kojoj se živelo, a da je sada u Brazilu potpuni hit
- zeza se na račun svakakvih prefiksa koje ljudi smišljaju (adampunk, elfpunk itd.)
- kako je njegova bila jedna od poslednjih generacija koja je koristila pisaće mašine, tada su oni zamišljali tehnologizovano društvo koje zapravo sada postoji (mahom svi su online i imaju Twitter)
Stičem utisak da se kiberpank javlja kao označitelj razvijene tehnološke i društvene svesti, opredmećen u literarnom žanru (koji je mahom elitistički jer su pisci jednostavno malobrojni i nije mainstream, ili bi se mogao bolje nazvati 'rubnom' pojavom) i označava realnost koja je u začetku razvitka. Mogao bi se shodno tome protumačiti kao stepen(ica) ka kiber____ društvu, odnosno bliskoj budućnosti koja je u Americi bila na snazi '80-ih, a sada je u Brazilu, dobijajući svoj (gl)lokalni kontekst...

Mitski zbornik


Jako zanimljivo štivo, preporučujem!


Sadržaj:



I Mitske re/konstrukcije i re/interpretacije

1. Emily Lyle: Važnost prapovijesti indoeuropskih struktura za indoeuropska istraživanja
2. Ivan Lozica: U susret drugoj mitologiji – porod od tmine: Jokastine kćeri i unuke
3. Vitomir Belaj: Sveti trokut zagrebački
4. Mirela Horvatin: Mogući utjecaji praslavenske mitske predodžbe na tradicijske elemente u Stupniku kraj Zagreba

II Mitska bića i predodžbe

5. Ljiljana Marks: ''Ni o drvo, ni o kamen...'' – magične formule u hrvatskim predajama o vješticama
6. Luka Šešo: Problem istraživanja nadnaravnih bića u hrvatskoj etnologiji i folkloristici
7. Suzana Marjanić: Zoopsihonavigacija kao poveznica vještičarstva i šamanizma
8. Tamara Jurkić Sviben: Od Lilit do more

III Biblijski i kršćanski mit

9. Miranda Levanat-Peričić: Polisemizacija imena starozavjetnih nemani (rasjecanje Rahaba i poigravanje Levijatanom)
10. Antonija Zaradija Kiš: Mitološki prepleti – od Epone do Martina, od Samaina do Martinja

IV Književnost i mit

11. Vesna Mojsova-Čepiševska: Zašto se najčešće povampiruje muškarac? (u pripovijetci Vampir Petrea M. Andreevskog)
12. Ivan Majić: ''Big Brother'' – od simulacije prema suvremenom mitu (čitajući/gledajući dramu Hodnik Matijaža Zupančića)
13. Jelka Vince Pallua: U vilinsko-pastirskom kolu mitske Arcadiae slavicae – Držić na putu prema etnologiji
14. Anica Vlašić-Anić: (Para/anti)mitološka pred/post-napisanost Harmsove i Kafkine fikcionalne teksture apsurda
15. Sunčica Milosavljević: Savremeno čitanje mita u umetnosti – interdisciplinarni istraživački projekat Mit kao sudbina

V Ljubavni, obiteljski i mitovi o djetinjstvu

16. Jelena Marković: Osobni mit, mit o djetinjstvu i obiteljski mit u usmenom i narativnom diskursu?
17. Melanija Belaj: Obiteljska fotografija – između mita o idealnoj obitelji i proživljene stvarnosti
18. Tea Škokić: Elipsa ljubavnog mita u tradicijskoj praksi

VI Kulturna prizemljenja mita

19. Zoran Čiča: Odraz fenomena ''Bosanske doline piramida'' u usmenoknjiževnom žanru vica
20. Andrea Matošević: Regressus ad inferos – sićušni rudar i mitologija kao interpreatacija podzemnog radnog habitata
21. Koraljka Kuzman Šlogar: ''Zagreb u zagrljaju zmajeva'' – percepcija i recepcija istočnjačkih mitoloških likova u Hrvatskoj
22. Jadran Kale: Kamo idu hrvatske zvijezde?

VII Mit, utopija i anarhizam

23. Anica Čakardić: Anarhizam i anarhija kao teorijsko-praktički izvid u drugačiji svijet
24. Juraj Katalenac: Mitovi o anarhizmu

VIII Etnomitovi i mitomoteri

25. Ivan Čolaković: ''Svoj na svome'' – mitovi o autohtonosti na Balkanu
26. Zrinka Blažević: Balkanizam vs. ilirizam ili de/konstrukcija mitopoetike identiteta
27. Ružica Pšihistal: Šokački etnomit

IX Mit u nacionalnom, političkom i medijskom kontekstu

28. Ines Prica: Bricolage a la carte – tvorba tranzicijskih naracija mitomorfozom inicijalnog momenta
29. Reana Senjković: Dvije politike odrastanja (ili: U čemu su naše cure bolje)
30. Boris Beck: Medijski Olimp – konstrukcija medijskih likova političara, menadžera, sportaša i umjetnika
31. Ivan Molek: Kako se mit opire žanru? – nepisana teorija Furija Jesija

X Wicca, egzopedagogije, supkultura vila

32. Sonja Miličević: Wicca – stara ili nova religija?
33. Tyson Lewis i Richard Kahn: Egzopedagogije i utopijska mašta – istraživanje supkultura vila